Onderzoek naar Panden en Percelen

Zoekt u een bouw-, sloop-, milieu- of omgevingsvergunning? Of wilt u onderzoek doen naar de geschiedenis van een pand of perceel?

Het Gemeentearchief Ede bewaart de verleende bouw-, sloop-, milieu- of omgevingsvergunningen van de gemeente Ede vanaf 1903. In deze dossiers bevinden zich, naast de vergunning ook de aanvraag en de tekening(en) van het pand. Op onze website Archieval vindt u de dossiernummers van deze stukken tot en met 2019. Voor vergunningen die ná 2019 zijn verleend kunt u de externe Kaartviewer raadplegen.

Onderzoek doen?

Hoe u dat onderzoek doet leest u hieronder en op de pagina Veelgestelde vragen. Is een aanvraag nog in behandeling dan kunt u informatie krijgen bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu.

Zelf onderzoek doen is kosteloos

• Vergunningen tot en met 2019

Ga naar Archieval en kies voor de rubriek Panden en Percelen en Vergunningen Ede. Kies voor ‘Uitgebreid zoeken’ en vul de plaats- en straatnaam plus huisnummer in. U krijgt dan een resultatenscherm te zien met o.a. de vergunningnummers.

• Vergunningen verleend na 2019

Via de externe Kaartviewer kunt u gegevens van (verleende) vergunningen die vanaf 2019 zijn aangevraagd terugvinden.

• Let op

Aangevraagde vergunningen in de periode van 1948 tot 1990 zijn genoteerd op kaarten die als pdf-bestand getoond worden in het resultatenscherm op Archieval. Deze pdf-bestanden moet u eerst bekijken om de daarop geschreven vergunningnummers te kunnen lezen. In de kolom 'Mapnummer' staat het vergunningnummer dat u aan ons moet doorgeven. Dit nummer bestaat uit twee getallen met een schuine streep ertussen: jaartal en volgnummer (in willekeurige volgorde).

Zelf de dossiernummers gevonden?

Geeft u ons de dossiernummers door via het digitale aanvraagformulier dan sturen wij u die kosteloos digitaal toe. Aan het gebruik van de bouwdossiers zijn voorwaarden verbonden. Neemt u dus de gebruiksvoorwaarden goed door.

Vindt u een dossier dat begint met de hoofdletter W dan betreft dat een Wederopbouwdossier. Deze dossiers zijn niet digitaal beschikbaar, omdat ze erg kwetsbaar zijn. U kunt deze wel inzien in onze studiezaal.

Wilt u dat wij dit onderzoek voor u doen?

Dan geldt het tarief van € 18,20 per adres. Ga naar het digitale aanvraagformulierop de website www.ede.nl. Kies voor 'aanvragen kopie vergunning' en vul vervolgens het formulier in. U kunt hier direct betalen via iDEAL.

Komt u er niet uit?

Op de pagina Veelgestelde vragen vindt u hopelijk het antwoord op uw vraag. Komt u er toch niet uit? Dan helpen wij u graag (verder) op weg in onze studiezaal.

Zoekt u historische kadastrale informatie over uw pand of perceel?

Met de Kadaster archiefviewer kunt u in de studiezaal online onderzoek doen in de openbare registers van het Kadaster. Lees meer over historisch kadastraal onderzoek op de pagina Vergunningen en Kadaster en op de website van het Kadaster.

Straatnamen

In het verleden zijn de straatnamen en/of huisnummers in de gemeente Ede nogal eens gewijzigd. Wanneer u wilt weten welk nummer een huis vroeger had of juist welk nummer een huis later kreeg, dan kunt u voor de periode tot ca. 1962 gebruik maken van een handige bron: de Hartgers Straatreconstructie. De heer J.G. Hartgers was postbode in de gemeente Ede en heeft van de (ver)nummeringen van huizen  zijn levenswerk gemaakt. En niet alleen van het dorp Ede, maar ook van de omringende buitendorpen Bennekom, Gelders Veenendaal, Lunteren en Otterlo. U vindt Hartgers’ Straatreconstructie op Archieval, Bibliotheek Gemeentearchief Ede, zoekwoord Hartgers. Op deze pagina vindt u enkele tips voor het zoeken in de Hartgers Straatreconstructie.

In het bestand Huisnummerwijzigingen vindt u een overzicht van de wijzigingen zoals die zijn vastgelegd in gemeentelijke besluiten tussen 1940 en 2009. Dit bestand is nog in bewerking en dus niet volledig. Een excelbestand hiervan sturen wij u op verzoek toe. Stuur hiervoor een mail naar info@ede.nl.

Vergunningen Scherpenzeel

Verleende vergunningen van de gemeente Scherpenzeel kunt u opvragen bij de gemeente Scherpenzeel via telefoonnummer (033) 277 23 24.