Digitaliseren op verzoek
Niet al het materiaal dat in beheer is bij het Gemeentearchief is digitaal beschikbaar. Wanneer u archiefmateriaal digitaal wenst te ontvangen, kunt u dit aan ons doorgeven. Wij beoordelen uw aanvraag, niet alle stukken komen in aanmerking voor digitalisering. Aan deze service zijn geen kosten verbonden.
Wij digitaliseren
- Hele inventarisnummers (van kaft tot kaft) uit openbaar archief van het gemeentebestuur tot en met 1995;
- Inventarisnummers ouder dan 100 jaar;
- Particuliere archiefstukken na toestemming van de bewaargever (bijvoorbeeld archieven van bedrijven, kerkgenootschappen of families);
- Inventarisnummers uit archieven zonder openbaarheidsbeperking (= inzagebeperking);
- Losse akten (bijvoorbeeld akten Burgerlijke Stand) op verzoek wanneer die niet online staan voor zover ze voldoen aan de richtlijnen voor de openbaarheid.
Wat digitaliseren wij niet
- Inventarisnummers die meer dan 100 scans bevatten;
- Meer dan vier inventarisnummers per aanvraag;
- Foto’s (daarvoor gelden de richtlijnen voor de fotocollectie);
- Boeken;
- Kranten;
- Films;
- Stukken die al online staan.
NB: bouwdossiers zijn digitaal beschikbaar en kunnen aangevraagd worden via een aanvraagformulier
Aanvragen
Wanneer u stukken digitaal wilt ontvangen, kunt u dit direct aanvragen via ons portaal Archieval met de knop "digitaliseren".
Vermeldt u de volgende gegevens in uw aanvraag:
- uw naam;
- uw e-mail adres.
U kunt maximaal 4 inventarisnummers per keer aanvragen.
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, gaan wij beoordelen of de gevraagde stukken gedigitaliseerd kunnen worden. Wij houden u op de hoogte van de voortgang van uw aanvraag. Na digitalisering worden de scans gekoppeld aan het inventarisnummer. Ze zijn dan voor iedereen beschikbaar en te downloaden via Archieval.