Drukbezochte presentatie "Van de buren"

Op woensdag 20 maart werd in Cultura het langverwachte nieuwe deel in de reeks Historische Cahiers gepresenteerd: "Van de buren". Wel en wee van de buurtschappen in de gemeente Ede van 1600 tot heden. Zo'n 100 bezoekers hoorden Gerrit Breman vertellen hoe het idee ontstond om de oude buurboeken te ontsluiten. Met een groep van ca. 12 vrijwilligers werden alle buurboeken getranscribeerd om in ieder geval de leesbaarheid te vergroten. Toen dit project klaar was wilde hij graag de informatie uit deze boeken onder de aandacht van een groter publiek brengen.

Hij vertelde ook inhoudelijk over het functioneren van de buurten. Het behartigen van de gezamenlijk belangen bleek complex te zijn, en naarmate de rol van de overheid groter werd, nam het belang van de buurten af. Inmiddels zijn alle Edese  buurten ter ziele, op één na. Alleen de buurt Veldhuizen bestaat nog en houdt nog jaarlijks een buurtspraak.

Wethouder Karin Bijl nam het eerste exemplaar in ontvangst en nam zich voor ambassadeur te zijn voor dit mooie boek. Het boek is te koop bij een aantal boekhandels in de gemeente Ede, maar ook via het gemeentearchief.