Kippenlijn op de kaart

Uit de kluis: een nieuwe rubriek op onze website

In de rubriek ‘Uit de kluis’ maken medewerkers en inwoners van de gemeente Ede een persoonlijke keuze uit de kluis van het gemeentearchief. Gemeentearchivaris Rob Urban trapt af met zijn keuze uit de kluis.

Recentelijk heeft het gemeentearchief een erg mooi archief mogen toevoegen aan zijn collectie. Namelijk het archief van architect Jan Willem Dinger (de zoon van notaris Rutgerus Dinger). Dit archief hebben wij in bewaarstelling gekregen van het Museum Lunteren. Een geweldig mooie aanwinst voor het gemeentearchief en natuurlijk voor onderzoekers en mensen die geïnteresseerd zijn in deze bijzondere familie.

Het archief Dinger is een zeer uitgebreid archief waarin veel informatie te vinden is over de familie. Het bevat uitvoerige reisverhalen naar Friesland maar ook naar het buitenland zoals Luxemburg, Noorwegen en Duitsland. Van deze vakanties zijn allerlei zaken bewaard gebleven zoals kaarten, reserveringen maar ook de kosten voor het verblijf. Verder bevat het archief bouwtekeningen (waaronder die voor de herinrichting van het paleis op de Dam), een zeer mooi fotoalbum (vermoedelijk gemaakt rond 1900) en veel andere foto’s, krantenknipsels, aantekeningen over agrarische onderwerpen, zelfgeschreven toneelstukken en dat is nog slechts een greep uit dit rijke archief.

Een opvallend stuk in het archief is een ingekleurde lange kaart van de kippenlijn (spoorverbinding Nijkerk-Ede). De kaart geeft een gedetailleerde beschrijving van de kadaster- en perceelnummers en wie de eigenaren zijn van de grond langs de kippenlijn. Ook staan de straatnamen rondom de spoorlijn op de kaart. Een erg mooie bron voor kadasteronderzoek. Het gemeentearchief heeft eenzelfde soort kaart van de kippenlijn (archief 1 inv. 2288.2) waarop alle stations van de spoorlijn staan. Tezamen geven beide kaarten een erg mooi beeld van de kippenlijn. De oorspronkelijke ‘boekrol’-vorm waarin deze kaarten bewaard worden en de totale lengte maken de kaarten unieke stukken in de collectie.

Het archief Dinger (archief 272) is in de studiezaal van het gemeentearchief te raadplegen. De kaart van de kippenlijn is daarin te vinden onder inventarisnummer 218.