Basisonderwijs

Workshop Monnikenwerk: leren schrijven met een veer (groep 4/5)

In het eerste gedeelte van de workshop vertelt een medewerker van het Gemeentearchief hoe er in de middeleeuwen werd geschreven: hoe maakte men inkt? Hoe werkt zo’n veer? En wat is de functie van die mooie versierde beginletters? De oudst bewaarde handschriften uit het Gemeentearchief komen aan bod en leerlingen leren meteen wat de Edese Proosdijweg en Proosdijboerderij te maken hebben met ‘monnikenwerk’.

Na deze introductie gaan leerlingen zelf aan de slag met veer en inktpotje. Eerst oefenen ze op kladpapier, daarna maken ze een eigen oorkonde of een brief op mooi ‘oud’ papier. Ze bezegelen hun werk met een echt lakzegel. De workshop Monnikenwerk wordt op school gegeven.

• Doelgroep: leerlingen uit groep 4 of 5
  • Kosten: geen
  • Tijden: maandag tot en met donderdag
  • Praktische voorbereiding: werkschorten voor leerlingen en kranten voor op de tafels
  • Contact: gemeentearchief@ede.nl of 14 0318

Lespakket Flintstone Beleefroute (groep 6/7/8)

Wat aten de mensen in de steentijd? Wat voor kleding droegen ze en hoe woonden ze? Dat zij vragen waarop de bovenbouw van basisscholen in Ede het antwoord op kunnen vinden met behulp van het lespakket ‘Flintstone Beleefroute’.

Kinderen maken kennis met hoe de mensen in de steentijd leefden aan de hand van kleding, voedsel en gereedschappen. Zo kunnen ze ontdekken of zij zelf in de steentijd zouden overleven!

• Maximum aantal leerlingen: 30
  • Doelgroep: leerlingen uit groep 6,  7 of 8
  • Duur: 180 minuten (te verdelen in losse momenten)
  • Tijden: flexibel, in overleg is er veel mogelijk
  • Praktische voorbereiding: reserveer en haal de leskist op bij het gemeentearchief. Klas verdelen in 5 groepjes.
  • Contact: info@ede.nl of 14 0318

Wat je niet op Google vindt: een kennismaking met het archief (groep 7/8)

Tijdens een afwisselend programma leren leerlingen uit groep 7 of 8 wat een archief is en wat voor moois het bewaart over de lokale geschiedenis. Wat voor soorten bronnen heeft een archief? En wat kun je allemaal met die bronnen? Staat dan toch niet álles op internet?!

Leerlingen bewonderen een aantal topstukken uit de collectie tijdens de interactieve rondleiding, terwijl de andere helft van de groep met puzzels en opdrachten werkt in de studiezaal (na een half uur wisselen de groepen door). De rondleiding en activiteiten kunnen afgestemd worden op de school en de wensen van docent en leerlingen. Er kunnen bijvoorbeeld archiefstukken over de school of uit de directe omgeving ervan aan bod komen. Of er kan ingespeeld worden op tijdvakken en onderwerpen die bij de geschiedenisles op het programma staan.

• Doelgroep: leerlingen uit groep 7 of 8
  • Tijden: flexibel, in overleg is er veel mogelijk
  • Praktische voorbereiding: de klas verdelen in twee groepen
  • Contact: gemeentearchief@ede.nl of 14 0318

WOII in Ede: verzet en verraad (groep 7/8)

Leerlingen ontdekken aan de hand van originele stukken hoe het verzet te werk ging in 1944. Ze puzzelen met historische foto’s genomen in Ede. En een dagboek uit de oorlog laat hun zien hoe deze periode voor ‘gewone Edenaren’ verliep.

De andere helft van de groep volgt rondleiding door de archiefkluis. Daar laat een medewerker een aantal originele stukken zien uit de periode 1940-1945. Denk aan propagandaposters, affiches, foto’s en topografische kaarten die echt zijn gemaakt of gebruikt tijdens de oorlog in de gemeente Ede. Rondom de stukken zijn vaak indrukwekkende verhalen te vertellen.

De groep wordt in tweeën gesplitst en beide groepen doen mee aan zowel de rondleiding als de puzzels met archiefstukken.

• Doelgroep: leerlingen uit groep 7 of 8
  • Tijden: maandag t/m donderdag